Adaptief
Leren wordt bevorderd als hulp wordt afgestemd op wat een leerling of student nodig heeft.
- Op welk onderdeel van mijn onderwijs moet ik vooral differentiëren?
- Op basis van welke kenmerken van leerlingen en studenten moet mijn onderwijs aanpassen?
- Hoe kom ik achter de leerbehoefte van leerlingen en studenten?
- Hoe pas ik mijn onderwijs aan als leerlingen en studenten niet gemotiveerd zijn om te leren?
- Hoe pas ik de inhoud van mijn onderwijs aan aan de interesses van de leerlingen en studenten?
Contactpersoon voor deze bouwsteen
Roeland van der Rijst
Doelsysteemgestuurd
Leren wordt bevorderd als productief wordt voortgebouwd op bestaande meervoudige doelen.
- Hoe kan het handelen van een leerling of student (leerlingen/studenten/leraren) worden begrepen?
- Hoe kan de identiteit van een leerling of student overzichtelijk en compact in kaart worden gebracht?
- Hoe kun je aansluiten en voortbouwen op wat leerlingen en studenten (leerlingen/studenten/leraren) belangrijk vinden?
- Hoe zorg je er voor dat leerlingen en studenten gemotiveerd worden en blijven?
- Hoe kunnen leerlingen en studenten hun repertoire gemotiveerd uitbreiden?
Contactpersoon voor deze bouwsteen
Fred Janssen
Formatief
Leren wordt bevorderd als daarbij wordt geëvalueerd om weer van te leren.
- Hoe wordt jouw manier van evalueren leerzaam voor lerenden?
- Hoe wordt jouw manier van evalueren eerlijk en betrouwbaar?
- Hoe zorg je er voor dat je onderwijs feedback oplevert waarmee lerenden inzicht krijgen in wat van hen wordt verwacht, wat ze al kunnen en in stappen die ze kunnen zetten om op een hoger niveau te komen?
- Hoe kun je snel informatie verzamelen waarmee je hulp kunt afstemmen op wat een lerende nodig heeft?
- Hoe activeer je lerenden om een persoonlijke leerroute te bepalen?
… door tijdens je onderwijs te evalueren om weer van te leren
Contactpersoon voor deze bouwsteen
Dineke Tigelaar
Inclusief
Leren wordt bevorderd als wordt aangesloten bij de behoeften van alle lerenden en alle lerenden erbij horen.
- Hoe sluit je aan bij de behoeften van alle lerenden?
- Hoe zorg je ervoor dat alle lerenden zich aangesproken voelen?
- Hoe zorg je voor een veilige leeromgeving voor alle lerenden?
- Hoe zorg je ervoor dat alle lerenden zich erbij voelen horen?
- Hoe differentieer je tussen leerlingen met verschillende behoeftes?
- Hoe ga je om met verschillen en overeenkomsten tussen lerenden?
- Hoe zet je zowel de verscheidenheid als de overeenkomsten binnen en groep lerenden in om het onderwijs te versterken?
Contactpersoon voor deze bouwsteen
Nadira Saab
Modulair
Leren wordt bevorderd als leraren hun bestaande bouwstenen voor onderwijsontwerp herschikken.
- Hoe kan ik als leraar een onderwijsvernieuwing implementeren zonder alles wat ik al doe en wat zo goed werkt te vervangen?
- Hoe kan ik als leraar binnen mijn bestaande onderwijs innoveren en blijven innoveren zonder teveel tijd en energie kwijt te zijn?
- Hoe kan ik als leraar effectief leren en productief voortbouwen op wat ik al doe?
Contactpersoon voor deze bouwsteen
Michiel Dam
Multiperspectivisch
Leren wordt bevorderd als (meerdere) domein specifieke denk- en werkwijzen hieraan richting geven
- Hoe kan ik mijn leerlingen leren vragen stellen?
- Hoe kan ik lesgeven rond de ‘big ideas’ in mijn vak/domein?
- Hoe kan ik de kennis en vaardigheden die ik wil onderwijzen samenhang geven?
- Hoe kan ik komen tot centrale vragen voor mijn les(sen)?
- Hoe kan ik samenhang aanbrengen in een curriculum?
- Hoe kan ik leerlingen leren denken in een vakgebied (domeinspecifiek denkgereedschap)?
- Hoe kan ik leerlingen helpen op relevante kwesties kritisch en oplossingsgericht te (leren) bezien vanuit verschillende perspectieven?
Contactpersoon voor deze bouwsteen
Fred Janssen
Onderzoekend
Leren wordt bevorderd als onderzoekbare vragen worden gesteld waarvoor gegevens worden verzameld om tot antwoorden te komen.
- Hoe wordt jouw leerdoel een onderzoekbare vraag voor de leerlingen en studenten?
- Hoe zorg je er voor dat je onderwijs als relevant wordt ervaren?
- Hoe daag je leerlingen uit om verder te denken?
- Hoe activeer en verbind je interesses van leerlingen met de lesstof?
- Hoe kan een leerling of student ervaring opdoen met tegenslag en succes?
… door leerlingen te begeleiden in onderzoek opzetten en uitvoeren.
Contactpersoon voor deze bouwsteen
Roeland van der Rijst
Samenwerkend
Leren wordt bevorderd als leerlingen en studenten daarbij effectief samenwerken en verantwoordelijkheid delen om een gezamenlijk doel te bereiken.
- Bevordert samenwerkend leren de leerprestaties?
- Wat is wederzijdse afhankelijkheid?
- Wat is effectieve samenwerking?
- Wat zijn voorwaarden voor effectieve samenwerking?
- Wat houdt elaboratieve uitleg in?
- Wat zijn effectieve interactieprocessen?
Contactpersoon voor deze bouwsteen
Nadira Saab
Taakgestuurd
Leren wordt bevorderd als leerstof wordt onderwezen in de context van een authentieke taak
- Hoe wordt jouw leerdoel een vraag voor de lerenden?
- Hoe zorg je er voor dat je onderwijs als relevant wordt ervaren?
- Hoe daag je alle lerenden uit?
- Hoe activeer en verbind je relevante voorkennis en vaardigheden?
- Hoe oefenen ze ook meteen wat ze moeten kunnen?
… door het onderwijs te starten met de introductie van een authentieke taak.
Contactpersoon voor deze bouwsteen
Fred janssen
Taalbewust
Leren wordt bevorderd als er aandacht wordt besteed aan zowel de inhoudelijke als de talige aspecten van de leerstof.
- Hoe zorg je voor inhoudelijk interessante lessen moderne vreemde talen?
- Hoe zorg je voor aandacht voor de taal bij zaakvakken?
- Hoe geef je aandacht aan taal en inhoud in tweetalig onderwijs?
- Hoe zorg je ervoor dat lerenden toegang hebben tot de leerstof, ook als hij niet in hun thuistaal is?
- Hoe stimuleer je betekenisvolle communicatie in je (taal)lessen?
… door bij al het onderwijs bewust te zijn en bewustzijn te kweken van/over zowel de inhoudelijke als de talige aspecten van de leerstof.
Contactpersoon voor deze bouwsteen
Tessa Mearns
Veilig & participerend
Leren wordt bevorderd als het plaatsvindt met (actieve) deelname van alle betrokkenen, in een veilig leerklimaat.
- Hoe kan meer betrokkenheid van studenten leiden tot beter/dieper/relevanter leren?
- Hoe kunnen studenten actief betrokken worden in hun leerproces?
- Hoe kunnen de perspectieven van studenten serieus genomen worden?
- Welke kenmerken heeft een veilig school- en leerklimaat en waarom is dat nodig?
- Wordt de student de baas in de klas als participatie de norm is? Wat is mijn rol als leraar in een praktijk van studentenparticipatie?
- Hoe draagt een school bij aan de ontwikkeling van studenten tot actieve deelnemers aan de maatschappij (burgerschap)?
… door studenten actief en serieus te betrekken bij de ontwikkeling en uitvoering van hun eigen onderwijs.
Contactpersoon voor deze bouwsteen
Ben Smit
Zelfregulerend
Leren wordt bevorderd als leerlingen en studenten zelf in toenemende mate hun leerproces sturen.
- Hoe kan ik bij leerlingen en studenten de zelfregulatie van het leerproces bevorderen?
- Hoe kan ik zelfregulatie van leerlingen en studenten ondersteunen zonder hier direct op te sturen?
- Wat kan ik verwachten aan zelfregulatie bij leerlingen en studenten en verschilt dat per leeftijdsgroep?
- Hoe kom ik er achter welke zelfregulatiestrategieën leerlingen en studenten gebruiken?
- Hoeveel zelfregulatie is effectief en is dit verschillend voor leerlingen en studenten in verschillende fasen van hun onderwijscarrière?
- Welke strategieën voor het bevorderen van zelfregulatie zijn effectief in mijn onderwijs?
Contactpersoon voor deze bouwsteen
Roeland van der Rijst